Bestellingen raadplegen

Als je een bestelling krijgt, krijg je daar uiteraard een mail van.  Je krijgt ook een mail van Mollie wanneer de betaling geslaagd is.  

Op de site zelf kan je de bestellingen ook raadplegen.  Dat kan handig zijn wanneer je een bestelling verloren bent of je het juiste product zoekt of …

Het is eveneens mogelijk om een bestelling af te handelen via de website.  Zo is je klant ervan op de hoogte wanneer de bestelling klaar is of verstuurd wordt.

STAP 1:

Na het inloggen, druk je links op ‘Winkel’ en nadien op ‘Bestellingen’.

STAP 2:

Je krijgt een overzicht van alle bestellingen.  Hier vind je verschillende kolommen:

  • kolom 1 = bestelnummer + klant
  • kolom 2 = oogje (zie stap 3)
  • kolom 3 = datum van bestelling
  • kolom 4 = de status van de bestelling (zie stap 4)
  • kolom 5 = totaalbedrag van de bestelling (zie stap 5)
  • kolom 6 = of het artikel via POS verkocht werd of niet (POS = het kassasysteem)

STAP 3:

In de tweede kolom zie je het oogje.

Als je hierop klikt, zie je de samenvatting van die bestelling.  Hier vind je de gegevens van de klant (naam, adres, mailadres), hoe de betaling is afgerond (klik hier op de link om bij Mollie uit te komen) en de bestelde producten (met variaties).

Onderaan het nieuwe scherm staat ‘Voltooid’.  Hier kan je op klikken om de bestelling helemaal af te ronden.  Er wordt dan een mail gestuurd naar de klant om die te melden dat de bestelling klaar ligt om af te halen of ze verzonden is.

Als je op ‘Bewerken’ klikt, kan je de bestelling zelf nog aanpassen (b.v. wanneer je een bericht kreeg dat de klant iets fouts bestelde ofzo…).

STAP 4a:

In de kolom ‘Status’ zie je gekleurde vakjes:

  • grijs = geannuleerd
  • groen = in behandeling
  • blauw = afgerond

Geannuleerd = de betaling is niet uitgevoerd.

In behandeling = de bestelling is geplaatst, maar nog niet afgehandeld.

Afgerond = de bestelling is afgehandeld (geen actie meer nodig) — alle verkopen via wepos worden automatisch op ‘Afgerond’ gezet.

STAP 4b:

Als je op dit gekleurde vakje klikt, kom je bij de details van de bestelling terecht.  

Hier zie je wie de bestelling plaatste en naar waar hij (eventueel) moet worden verzonden.

Je kan hier ook de status veranderen (b.v. van ‘In behandeling’ naar ‘Afgerond’).  Opgelet: bij de meeste veranderingen in de status, krijgt de klant ook een mail.  Vergeet na het veranderen van de status niet op ‘Bewerken’ te drukken.

Verder vind je op deze detailpagina nog info over de bestelling waar je eigenlijk niks mee moet doen 🙂

STAP 5:

Als je je cursor op het totaalbedrag zet, kan je zien op welke manier dit betaald werd.  Dit kan je ook zien in Mollie.

Het totaalbedrag is de prijs van het product + de eventuele verzendkost.